Pedagogika

Proponowani kandydaci na promotorów

  • Pedagogika personalistyczna
  • Pedagogika rodziny
  • Pedagogika chrześcijańska
  • Pedagogika społeczna
  • Pedagogika rodziny
  • Edukacja dla bezpieczeństwa (zwłaszcza bezpieczeństwa w sieci), a także aspekty związane z komunikacją i patologiami społecznymi w kontekście wychowania/edukacji
  • Edukacja zdrowotna
  • Pedagogika
  • Dydaktyka przedmiotowa
  • Interdyscyplinarne badania edukacyjne
  • Edukacja i wychowanie kobiet w ujęciu historycznym i współczesnym
  • Historia dziecka i dzieciństwa – od czasów najdawniejszych po współczesność
  • Historia rodziny – od czasów najdawniejszych po współczesność
  • Biografistyka pedagogiczna – postacie wybitnych pedagogów, nauczycieli, wychowawców i działaczy oświatowych;
  • Szkolnictwo i wychowanie w Polsce wiek XIX-XXI
  • Historia myśli pedagogicznej
  • Wychowanie estetyczne
  • Pedagogika alternatywna – zwłaszcza przedszkola i szkoły waldorfskie (pedagogika Rudolfa Steinera): alternatywna koncepcja rozwoju człowieka, sposoby alternatywnych oddziaływań wychowawczych, funkcjonowanie przedszkoli i szkół waldorfskich w Polsce;
  • Teoria komunikacji – szczególnie komunikowanie niewerbalne kinezjetyka (mowa ciała), prajęzyk, autoprezentacja, proksemika (relacje przestrzenne – „przestrzeń mówi”), ukryty program szkoły, chronemika – relacje czasowe itd.), atrybucja fizyczna człowieka w wychowaniu itd.;
  • Teoria decyzji – heurystyka i heurystyki oceniania: dostępności, reprezentatywności, oparte na podstawach; mechanizmy dokonywania wyboru w sytuacjach otwartych, specyficznych, gdzie nie ma gotowych algorytmów decyzyjnych, tzn. trzeba podjąć decyzję kierując się przesłankami często nieracjonalnymi, specyficznie własnymi, niepowtarzalnymi;
  • Komparatystyka – pedagogika porównawcza: współczesne koncepcje pedagogiczne – polskie, niemieckie i anglosaskie, doktryny edukacyjne, nurty i kierunki wychowania w kontekście krytycznym i porównawczym, systemy edukacyjne i instytucje oświatowe – zwłaszcza w USA, UK, w Niemczech i Francji;
  • Filozofia wychowania – zwłaszcza tematyka związana z pojęciami utopii i dystopii w pedagogice, socjologii i filozofii;
  • Stymulacja indywidualnych kognitywnych potrzeb ucznia
  • Diagnoza i stymulacja zdolności poznawczych i metapoznawczych ucznia
  • Systemy edukacyjne państw i społeczności niemieckojęzycznych
  • Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w wybranych państwach
  • Poznanie i działanie dziecka w wybranych systemach edukacyjnych
  • Edukacja ogólnotechniczna jako jeden z obszarów pedagogiki pracy
  • Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej
  • Wychowanie w tradycji i kulturze polskiej
  • Zabawki w wychowaniu i edukacji dziecka
  • Psychologia rehabilitacji
  • Pedagogika specjalna
  • Pedeutologia: (jakość kształcenia nauczycieli w Polsce i w innych krajach; identyfikacja problemów związanych z adaptacją zawodową nauczycieli w Polsce i w innych krajach; motywy podejmowania zawodu nauczyciela; praktyczna wartość umiejętności badawczych nauczyciela; kształcenie on-line na różnych etapach edukacyjnych),
  • Zabawa jako forma aktywności dziecka (zabawa w dzieciństwie a jakość życia w dorosłości; dziecko w świecie mediów elektronicznych; zmienność pokoleniowa dziecięcych zabaw),
  • Przemiany rodziny w jej strukturze, funkcji i systemie wartości
  • Człowiek – osoba ludzka wobec wyzwań postmodernizmu
  • Rodzina wobec wyzwań postmodernizmu
  • Dziecko wobec technologii informacyjno-komunikacyjnych
  • Edukacja techniczna a integralny rozwój dziecka
  • Udział w grach komputerowych, a funkcjonowanie dziecka na różnych etapach rozwoju
  • Człowiek w świecie techniki
  • Edukacja techniczna: przemiany, wyzwania, nowe metody dydaktyczne
  • Recepcja treści technicznych
  • Poziom postaw twórczych
  • Pedagogika postpenitencjarna
  • Pedagogika przedszkolna
  • Pedagogika wczesnoszkolna
  • Kompetencje uczniów i ich rozwijanie w zmieniającej się szkole
  • Kompetencje nauczyciela i jego działania jako twórcy przestrzeni edukacyjnej
  • Relacje społeczne nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia
  • Unowocześnianie procesu nauczania-uczenia się – m.in. wykorzystanie TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych), metod aktywizujących, indywidualizacji kształcenia

Pozostałe dyscypliny

Scroll to Top
Skip to content