- Pedagogika personalistyczna
- Pedagogika rodziny
- Pedagogika chrześcijańska
|
- Pedagogika społeczna
- Pedagogika rodziny
- Edukacja dla bezpieczeństwa (zwłaszcza bezpieczeństwa w sieci), a także aspekty związane z komunikacją i patologiami społecznymi w kontekście wychowania/edukacji
|
- Edukacja zdrowotna
- Pedagogika
- Dydaktyka przedmiotowa
- Interdyscyplinarne badania edukacyjne
|
- Edukacja i wychowanie kobiet w ujęciu historycznym i współczesnym
- Historia dziecka i dzieciństwa – od czasów najdawniejszych po współczesność
- Historia rodziny – od czasów najdawniejszych po współczesność
- Biografistyka pedagogiczna – postacie wybitnych pedagogów, nauczycieli, wychowawców i działaczy oświatowych;
- Szkolnictwo i wychowanie w Polsce wiek XIX-XXI
- Historia myśli pedagogicznej
- Wychowanie estetyczne
|
- Pedagogika alternatywna – zwłaszcza przedszkola i szkoły waldorfskie (pedagogika Rudolfa Steinera): alternatywna koncepcja rozwoju człowieka, sposoby alternatywnych oddziaływań wychowawczych, funkcjonowanie przedszkoli i szkół waldorfskich w Polsce;
- Teoria komunikacji – szczególnie komunikowanie niewerbalne kinezjetyka (mowa ciała), prajęzyk, autoprezentacja, proksemika (relacje przestrzenne – „przestrzeń mówi”), ukryty program szkoły, chronemika – relacje czasowe itd.), atrybucja fizyczna człowieka w wychowaniu itd.;
- Teoria decyzji – heurystyka i heurystyki oceniania: dostępności, reprezentatywności, oparte na podstawach; mechanizmy dokonywania wyboru w sytuacjach otwartych, specyficznych, gdzie nie ma gotowych algorytmów decyzyjnych, tzn. trzeba podjąć decyzję kierując się przesłankami często nieracjonalnymi, specyficznie własnymi, niepowtarzalnymi;
- Komparatystyka – pedagogika porównawcza: współczesne koncepcje pedagogiczne – polskie, niemieckie i anglosaskie, doktryny edukacyjne, nurty i kierunki wychowania w kontekście krytycznym i porównawczym, systemy edukacyjne i instytucje oświatowe – zwłaszcza w USA, UK, w Niemczech i Francji;
- Filozofia wychowania – zwłaszcza tematyka związana z pojęciami utopii i dystopii w pedagogice, socjologii i filozofii;
|
|
- Stymulacja indywidualnych kognitywnych potrzeb ucznia
- Diagnoza i stymulacja zdolności poznawczych i metapoznawczych ucznia
|
- Systemy edukacyjne państw i społeczności niemieckojęzycznych
- Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w wybranych państwach
- Poznanie i działanie dziecka w wybranych systemach edukacyjnych
- Edukacja ogólnotechniczna jako jeden z obszarów pedagogiki pracy
- Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej
- Wychowanie w tradycji i kulturze polskiej
- Zabawki w wychowaniu i edukacji dziecka
|
- Pedagogika ogólna
- Pedeutologia
|
- Psychologia rehabilitacji
- Pedagogika specjalna
|
- Pedeutologia: (jakość kształcenia nauczycieli w Polsce i w innych krajach; identyfikacja problemów związanych z adaptacją zawodową nauczycieli w Polsce i w innych krajach; motywy podejmowania zawodu nauczyciela; praktyczna wartość umiejętności badawczych nauczyciela; kształcenie on-line na różnych etapach edukacyjnych),
- Zabawa jako forma aktywności dziecka (zabawa w dzieciństwie a jakość życia w dorosłości; dziecko w świecie mediów elektronicznych; zmienność pokoleniowa dziecięcych zabaw),
|
- Przemiany rodziny w jej strukturze, funkcji i systemie wartości
- Człowiek – osoba ludzka wobec wyzwań postmodernizmu
- Rodzina wobec wyzwań postmodernizmu
- Dziecko wobec technologii informacyjno-komunikacyjnych
- Edukacja techniczna a integralny rozwój dziecka
- Udział w grach komputerowych, a funkcjonowanie dziecka na różnych etapach rozwoju
- Człowiek w świecie techniki
- Edukacja techniczna: przemiany, wyzwania, nowe metody dydaktyczne
- Recepcja treści technicznych
- Poziom postaw twórczych
|
- Pedagogika postpenitencjarna
- Pedagogika przedszkolna
- Pedagogika wczesnoszkolna
|
- Pedagogika pracy
- Gerontologia społeczna
|
- Pedagogika specjalna
- Pedagogika rodziny
|
- Kompetencje uczniów i ich rozwijanie w zmieniającej się szkole
- Kompetencje nauczyciela i jego działania jako twórcy przestrzeni edukacyjnej
- Relacje społeczne nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia
- Unowocześnianie procesu nauczania-uczenia się – m.in. wykorzystanie TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych), metod aktywizujących, indywidualizacji kształcenia
|
|